вівторок, 15 вересня 2015 р.

Чим відова відрізняється від відторгнутості?

"Я не куплю тобі цю іграшку" - це відмова.
"Що за фігню ти просиш" - це відторгнення.

У чому принципова різниця відмови від відторгнення? У тому, що у відмові відсутній оцінюючий компонент.

Я просто не буду цього робити. Бо не хочу. Або не можу. З якихось власних причин, які особисто з тобою ніяк не пов'язані. Це не прохання або пропозиція - погані, і не ти - поганий, тому що про це просиш. Це я відмовляюся виконати прохання або прийняти пропозицію. І визнаю твоє право випробовувати з приводу моєї відмови будь-які емоції - розчарування, образу, гнів, смуток.

У разі відмови нічого в моїх з тобою відносинах не змінюється. Є ти, є я. Я бачу тебе, твої почуття, розумію, що вони є реакцією на мою відмову, визнаю, що моє рішення стало причиною твоїх неприємних переживань, можу ці переживання визнати і поспівчувати.

Ти в цей момент для мене не зникаєш. Я не намагаюся тебе поглинути, командуючи "ти не повинен так думати, так відчувати і так реагувати, а повинен - ось так!" (послання - ти не маєш права на щось власне, тебе як окремої особистості взагалі не повинно бути)

Я при цьому теж нікуди не зникаю. Чи не демонструю, що твоя реакція на відмову мене руйнує - "Як ти можеш?", "Що ти робиш?", "Ах так, раз ти такий - я тобі взагалі ніколи і нічого!" (послання - якщо ти ризикнеш мати щось власне, ти позбудешся мене, моєї любові і турботи).

Дорослому, особливо якщо він не травмований в дитинстві відторгненням, обійтися з цією ситуацією набагато простіше: в цьому місці мене не визнають і не підтримують - знайду інше, таке, де до моєї індивідуальності поставляться інакше. Дитині піти нікуди, у кого народився - з тими і живи, як мінімум, до повноліття. І він виявляється затиснутим у лещатах вибору:

- Бути "з'їденим" дорослим, відмовитися від усього власного, включаючи почуття і думки, і перейти в режим "санкціонованого функціонування" (визначення належить одній з моїх клієнток). Коли ж не Я вибираю, що мені робити, думати або відчувати, як реагувати на те або інше, а чекаю того, хто прийде і скаже, можна мені так робити-думати-відчувати-реагувати чи не можна.

Або вибрати свободу і відмова від підтримки, намагаючись автономізувати і навчитися з усім в житті справлятися якомога раніше. Зазвичай - набагато раніше, ніж сформується реальна готовність і здатність з цим справлятися. За принципом "не боляче-то й хотілося". Це дає якусь ілюзію своєї сили і самодостатності. Де визнати, що хотілося й тому, що не дали - боляче, сумно. Неприпустимою, тому що немає поруч того, хто міг би розділити ці почуття і підтримати в їх переживанні.

І в першому випадку, і в другому, дитині доводиться вивчитися ховати і відкидати, як непотрібну і небезпечну якусь половину себе. Або ту, яка хоче самостійності, або ту, якій потрібна турбота і підтримка.

В "Яскраве Життя" - з "Диво Дитя"!

м. Яворів, вул. Маковея, 64
м. Дрогобич, вул. Пилипа Орлика, 18 Б
м. Сокаль, вул. Шептицького, 49 а
м. Стрий, майдан 22 січня, 15, майдан 22 січня, 12
вул. Багряного, 4 (Торговий пасаж)
вул. Успенська, 36а
вул. Т. Шевченка, 72

Немає коментарів:

Дописати коментар