четвер, 28 листопада 2013 р.

Материнські нотатки: годинка перед сном.



Автор цих нотаток - мама чотирьох діточок.

З народженням останнього малюка мені раптом якось особливо стало ясно, що я ... нічого не розумію, точніше - так мало розумію в своїх дітях!

З появою кожної наступної дитини мати стає досвідченішою, але це, так би мовити, побутової практикум: як годувати, лікувати, в що одягнути, на чому заощадити, щоб усім вистачило і т.п. А от розуміння всієї міри відповідальності за виховання, покладеної на батьків, приходить далеко не відразу. І міра цієї відповідальності безмірно широка і глибока.

Бог, подарувавши нам величезне щастя бути батьками, довіряє нашому піклуванню чисту, незіпсовану дитячу душу. Що ми прищепимо цій душі, які зерна посіємо в ній, залежить тільки від нас. І як буде розвиватися і формуватися особистість: убік творення або руйнування, - теж.

«Для справжньої матері важливо все, чим цікавиться її дитина. Вона також охоче слухає про її пригоди, радощі, розчарування, досягнення, плани і фантазії, як інші люди слухають якесь романтичне оповідання» , - записала один раз в свій щоденник свята цариця - мучениця Олександра Теодорівна.

Наше ж спілкування з дітьми часто зводиться до «ритуальних» питань типу: «Уроки зробив?» Або вказівок: «Піди пограй з сестричкою». І начебто це і зрозуміло. Уроки, власне, прямий обов'язок наших нащадків: якщо ми, батьки, зобов'язані трудитися, то вони - вчитися. І щодо гри теж все вірно: старші діти завжди грають з молодшими; і ми грали, коли були дітьми. Все так. Батьківські вимоги взагалі завжди легко пояснюються і в принципі не обговорюються. Багато батьків у спілкуванні зі своїми дітьми досить твердо дотримуються «керівної» позиції. І це традиційно для сімей: ієрархія в сім'ях існувала завжди і слугувала лише до користі взаємин. Але це окрема велика тема.

Зовсім недавно мені попалася на очі одна стаття, навіть не стаття, а невелика замітка психотерапевта С. Ройз, в якій були такі слова: «Не можна вимагати, нічого не даючи. І "я зайнятий", "я втомився", "ну я ж працюю", повірте, відмовки. Дитині в день потрібно (звичайно, мінімум!) 1:00 нашого часу. Часу, коли ми не говоримо по телефону, не дивимося телевізор, не готуємо їжу; часу, коли ми можемо передати свою любов, увагу і подякувати йому за те, що він у нас, такий чудовий, є».

Коротко, стисло... і як же «в тему»! А мені-то, сидячи вдома, не працючій і впевненій в тому, що я спілкуюся з дітьми, здавалося, що я безперервно кажу, цілий день говорю з ними! Але коли я проаналізувала тільки один наш день, я з жахом зрозуміла, що говорю я весь цей день в основному повчання і нотації! Так, звичайно, зараз такий непростий час, що потрібно постійно і наставляти, і вникати в деталі життя дітей. Розпитувати про те, як йдуть справи в школі, чим живуть діти. Але як, виявляється, просто, розпитуючи дитини про школу (одночасно з цим прикидаючи, скільки покласти картоплі в борщ), упустити з його розповіді найголовніше - що «наші забили та-а -акий гол!», А почути тільки знехотя вимовлене «запізнився на лінійку». Виявляється, «читати нотації» простіше, ніж щиро висловити захоплення з приводу гола. Серйозно! Я зловила себе на тому, що зануритися в життя дітей (на ту найменшу годину) і просто побути з ними (без нотацій і повчань), неймовірно важко! Але кажуть, що краще виправляти свої помилки пізно, ніж ніколи. І ось, коли в нашому житті стали з'являтися години, в які не було готування - прання - розмов по телефону, я стала помічати, що мої діти мене чують! Так-так, мої непосидючі, вперті, а іноді просто некеровані і непокірні діти мене чують. Та ще й міркують, і ставлять питання... І взагалі з ними так легко і радісно спілкуватися! А потрібно для цього всього-навсього ввести в практику сімейні читання перед сном. І ось що дивно: у ці моменти з ними можна розмовляти на абсолютно будь-які теми - від серйозних питань духовного характеру до якихось їхніх секретів. І от коли вони відкриті, ось тут-то і можна згадати про кепську поведінку - і почути щире, а не «витягнуте кліщами» каяття і усвідомлення поганого вчинку.

Відвоювавши у власного егоїзму цю «годину перед сном», я стільки придбала! І тепер роблю боязкі спроби знайти час для справжнього спілкування з дітьми і протягом дня: у перерві між домашніми справами плюхаюся на підлогу поруч з донькою (їй 2 роки) і просто сиджу поруч. Але як же пожвавлюються її очі, як же захоплено вона белькоче щось ніжне, як радісно починає зі мною спілкуватися. І я зрозуміла: зовсім не обов'язково придумувати якісь немислимі ігри: діти й самі прекрасно грають без нас. Але наша увагу, наша близькість - ось що по-справжньому потрібно дітям.

Наші діти - дивовижні створення. Вони знають і розуміють набагато більше, ніж ми думаємо. А ми ... ми катастрофічно багато втрачаємо, грузнучи хто в роботі, хто в собі, хто в домашніх справах. На свій сором, виявила, що середній син вміє рахувати і знає алфавіт, а я ще цього не знаю. А донька вміє цілком стерпно тримати ручку в руках і знає всі кольори пірамідки, яка днями тільки була куплена. А чого коштував такий діалог із середнім сином:

- Мамо, подивися , яка за вікном краса!

- Зараз подивлюся , ось тільки зберуся.

- Ех , мама- мама! Поки ти будеш збиратися, вся краса скінчиться!..

І я ще була впевнена, що уважна до своїх дітей! Так, я слухала їх, точніше їх потреби: вчасно укласти спати, нагодувати, погуляти, придбати розвиваючу гру. Але є речі первинні, а є - вторинні. І моя увага виявилося вторинною, тому що крім потреб тіла є потреби душі і якщо в ранньому дитинстві їх не задовольняти, то рано чи пізно ми неминуче зіткнемося з питанням: «Ну в кого він такий бездушний?!»

В "Яскраве Життя" - з "Диво Дитя"!

м. Яворів, вул. Маковея, 64
м. Дрогобич, вул. Пилипа Орлика, 18 Б
м. Стрий, майдан 22 січня, 15, майдан 22 січня, 12
вул. Багряного, 4 (Торговий пасаж)
вул. Успенська, 36а
вул. Т. Шевченка, 72

Немає коментарів:

Дописати коментар