пʼятницю, 25 грудня 2015 р.

ВПЛИВ УСТАНОВОК БАТЬКІВ НА ДИТИНУ


Батько постійно транслює дитині свої очікування. Для дитини відповідати очікуванням батьків життєво необхідно, так як це забезпечує її виживання. У установок існує свідома частина і несвідома. До свідомої частини відносяться соціально прийняті установки, наприклад, «будь розумним, добрим, хорошим», «хлопчики не плачуть» або установки, прийняті в сім'ї «злиться можна», «в нашій родині всі лікарі». Важливо розуміти, що установки батьків - це своєрідна система координат для дитини. Вони дають інформацію, що бажано робити, як проявляти свої почуття, як спілкуватися з іншими людьми, як досягати бажаного, яким бути, щоб тебе приймали. Саме тому так важливо усвідомлювати несвідому частину установок.

Пропоную Вам подосліджувати свої установки щодо дітей.

Перша частина: досліджуємо свідомі установки.
У сімейному колі можна обговорити, яким бачать вашої дитини ваші рідні і ви. Уявіть вашого малюка через рік або навіть кілька років. Потім запишіть сказане.
Або напишіть твір на тему: «Мій малюк у першому класі / в десять років, у двадцять років /».
Зібраний матеріал відображає ваші установки щодо дитини. Помічено, що чим більш конкретні, чіткі побажання висловлюють близькі, особливо тато і мама, тим важче з цим малюкові. Так як маляті доводиться витрачати величезну кількість енергії для того, щоб відповідати бажаному. Особливо важко в такій ситуації «чути себе», розуміти свій шлях, бути тим, ким ти є. Також установки батьків вчать дитину умовності любові. В ідеалі свідомою настановою батьків може бути така:
«Ми дуже раді, що ти у нас є! Ти вільний! Ти нам цікавий в будь-яких своїх проявах! Ти народився, щоб знайти свій шлях. Якийсь час знадобиться тобі, щоб зібрати інформацію про світ, в який ти потрапив. Ми будемо допомагати тобі, в міру необхідності. Потім ти підеш своїм шляхом, тим шляхом, який сам вибереш. Тим шляхом, який найбільше відповідає твоїй природі, твоєму розумінню щастя».
Таким чином, дитині дарується свобода, та й батькові теж.

Вправа для розуміння несвідомих установок щодо дитини.
Виберіть будь-який предмет в кімнаті, в якій ви знаходитеся, який схожий на вашу дитину. Опишіть цей предмет за допомогою 10 речень, від першої особи. Запишіть опис. На деякий час відкладіть опис, це допоможе трохи абстрагуватися від написаного.

Аналіз тексту.
• Коли ви читаєте опис предмета, які почуття це у вас викликає? Почуття при описі зазвичай показують загальний емоційний фон, який дорослий «посилає» своїй дитині.
• Чи відповідає стать дитини підлозі предмета? Якщо ні, то у батька є очікування дитини іншої статі. Важливо розуміти, що мова йде про несвідоме очікуванні, що не усвідомлюваному батьком!
• Які слова в тесті привертають увагу, «чіпляють»? Такі слова можна розглянути окремо від всього тексту, виділити.
• Чи не схоже опис якостей предмета на якості когось із рідних? Якщо «так», то існує очікування, що дитина буде як тато, або як бабуся.
• Чи є в описі згадка про різні сторони характеру дитини, а не тільки позитивних, схвалюваних дорослими?
• Чи відповідає загальне відчуття від опису загальному відчуттю від дитини? Наприклад, дитина - щільний, присадкуватий, а описують предмет як легкий, невагомий.
Наведу приклад.

Опис предмета. Ось як я описала свою півторарічну дівчинку.
«Я - іграшка Дік, я м'який і серйозний. Я люблю з усіма обніматися. Я хочу вирости, але не можу, тому що я - іграшка. Я люблю людей, але мене не всі помічають. Люди думають, що я нічого не розумію, а я розумію дуже багато чого, навіть самому стає страшно. Я легкий. Мені подобаються інші іграшки».

Почуття, які з'являються при читанні тексту - смуток. Часто зустрічається в тексті «але». Неначе малятко не реалізується так, як мама хотіла б.
Важливо, що стать описуваного предмета - чоловіча, у той час як описується дівчинка. Тобто, у мене існує неусвідомлювана установка на хлопчика. Дійсно, всю першу половину вагітності я чекала хлопчика і, можливо, очікування залишилося. Хоча на свідомому рівні я перебудувалася давно і радію, що у мене саме дівчинка, несвідомо посилаю сигнал «шкода, що ти не хлопчик». Цю установку дуже важливо усвідомити, так як дитина може постійно відчувати, що розчаровує батьків і неможливо змінити причину такої розчарованості.

З тексту для мене виділяються такі слова: «я - іграшка», «стає страшно», «легкий». Коли я думала над цими словами, то припустила, що у мене існують власницькі почуття стосовно доньки. Які можуть заважати їй рости. Це дуже важливо зрозуміти.
У той же час у цьому описі присутні різні якості характеру, що дає дитині дозвіл на різні прояви.
Так, в першому наближенні, може виглядати аналіз тексту.
Ще можна прочитати такий текст близьким людям, і запитати їх відгук.
Бажаю удачі у дослідженні себе!


В "Яскраве Життя" - з "Диво Дитя"!

м. Яворів, вул. Маковея, 64
м. Дрогобич, вул. Пилипа Орлика, 18 Б
м. Сокаль, вул. Шептицького, 49 а
м. Стрий, майдан 22 січня, 15, майдан 22 січня, 12
вул. Багряного, 4 (Торговий пасаж)
вул. Успенська, 36а
вул. Т. Шевченка, 72

Немає коментарів:

Дописати коментар