понеділок, 20 жовтня 2014 р.

ОСОБЛИВОСТІ ДИТЯЧОГО СПРИЙНЯТТЯ

Дуже часто дорослі - особливо батьки - вважають, що діти "легко переживають травми".
Мені це здається дуже дивною оманою. Згадайте своє дитинство, коли те, що ви стягнули цукерку з прилавка, був жахливий злочин. Коли піднятися на гірку було НЕЙМОВІРНИМ ПОДВИГОМ.

Невже не очевидно, що діти відчувають все гостріше, сильніше, болючіше, яскравіше? Тому що в перший раз. Тому що чашка розлитої води може бути причиною того, що їм заподіють фізичну біль. Тому що вони ще не вмирали тисячу разів від сорому і не злилися безплідно тисячу разів і не звикли до цього почуття.
Вони відчувають гостріше, вони не вміють інакше.

А ще вони не говорять про це батькам. Тому що не вміють. І тому що батьки задають неправильні питання.
Недавно моя мама, яка гостювала у нас, сказала мені: "Сандра не хоче більше ходити на робототехніку. Відправ її в спортивну секцію замість цього". Я здивувалася, бо їй завжди подобалося.
Далі я розмовляла з дочкою п'ятнадцять хвилин. Наводжу тільки коротку вичавку:
-Тобі Не подобається?
-Ну ... Не дуже.
-А ходити хочеш?
-Не хочу.
- Чому?
-Ну ... Не дуже подобається. Стало менше подобатися.
-Щось Не так з учителем? (далі я перебирала причини хвилин сім, привожу тільки декілька) Тобі набридло робити роботів? Тебе ображають?
-Ні. Ні. Ні.
-Може Бути щось до робототехніки відбувається? Чи після?
-До!
-А Що не так до?
-Ми біжимо завжди! І я втомлююся! І мене останню забирають! І я спізнююся. І я остання приходжу! - І починає плакати.

І тут вимальовується просте, банальне пояснення: на робототехніку її водить мій чоловік, якому - логічно - здається безглуздим забирати її в 17:00, якщо можна забрати в 17:40 і своїм кроком дійти з нею до секції.

В результаті вони приходять на заняття в 18:10, як і належить, а Сандра входить в кімнату в 18:15 і вчитель говорить їй щось типу "А ти знову трохи запізнилася, заходь, ми вже почали то-то і то-то".

Для дорослого - це дурниця. Для моєї дочки це виглядає так: всіх в садку вже забрали (у нас рано дітей розбирають), вона сидить одна, вихователька поглядає на годинник, значить, нею незадоволені. Потім вона швидко повинна одягатися і йти зі швидкістю дорослого чоловіка (а чоловік ходить швидше за мене, наприклад), а їй важко, а йти повільніше вже не можна, бо інакше вони запізняться, потім вона ще і щось пропустила, хоча вона зовсім не винна і хотіла б, щоб її забрали раніше, та ще й голодна. І так з разу в раз. Це, звичайно, не травма, але печаль і смуток.

Коли ми все з'ясували, домовилися про те, що чоловік буде забирати її трохи раніше і приводити раніше, щоб вона встигла що-небудь з'їсти в кафетерії, я її запитала: "А чому ти раніше нічого не сказала мені чи татові?". Вона відповіла дуже просто: "А я сама не розуміла. І забувала. А поки ми поспішали - я поспішала". Тобто дитина не встигала поскаржитися, тому що вирішувала поточну задачу - ТРЕБА ВСТИГНУТИ.

Сьогодні у нас була інша ситуація - їй вчора видалили два передніх зуба. Сьогодні, спеціально, щоб компенсувати увагу, ми надягли гарне плаття, приходимо в садок.
-Не піду, - каже панночка на вході.
-Чому?
-Боюсь.
-Що Ти не сподобаєшся без зубів?
-Та.
Заходимо в групу, я - рівно як у звичайній терапевтичній групі - звертаюся до дівчинки з групи, яка теж щойно прийшла і переодягається:
-Привіт, А. Саші вчора видалили зуби, і вона дуже хвилюється, що її будуть дражнити чи сміятися. Ти будеш?
-Ні, звичайно! - тут і дівчинка, і її мама, хором підтвердили, що у А. вже теж не було зубів, просто влітку, і що це зовсім не біда, і що Сандра все одно красива.
Тут прибігли Сандріні подружки, захопилися сукнею, повідомили про свої зубні втрати і страхи за останній час, пообіцяли, що не будуть її дражнити, я попередила виховательку, щоб панянка сьогодні може не хотіти їсти. Дочка точно спокійно пішла в групу.

Я, звичайно, абсолютно впевнена в тому, що є ситуації, які її засмучують, і я не здогадуюся про них запитати. Але - тим не менше - мені здається дуже важливим розуміти, що наші травми - дитячі - вони куди гостріше дорослих.

І що у дитини немає навички про це говорити, особливо, якщо її не питають.
І що він може бути повністю поглинений рішенням поточного завдання, при цьому сильно засмучуючись, а потім буде відчувати сильні негативні почуття або втому, але не знатиме, до чого їх прив'язати.

І я впевнена, що дуже багато травми сучасних дорослих йдуть звідти: батькам ніколи було нас розпитувати, а ми мовчали, тому що ми не знали, що їм сказати. І чи варто взагалі говорити. І тому так багато моїх клієнтів і знайомих не розуміють, про що і як розмовляти зі своїми дорослими батьками.

Саме тому дітям потрібно стільки уваги і безпеки. Саме тому наші дитячі травми і травми наших дітей можуть бути сильніше будь-яких провалів в дорослому житті.


В "Яскраве Життя" - з "Диво Дитя"!

м. Яворів, вул. Маковея, 64
м. Дрогобич, вул. Пилипа Орлика, 18 Б
м. Сокаль, вул. Шептицького, 49 а
м. Стрий, майдан 22 січня, 15, майдан 22 січня, 12
вул. Багряного, 4 (Торговий пасаж)
вул. Успенська, 36а
вул. Т. Шевченка, 72

Немає коментарів:

Дописати коментар