четвер, 30 січня 2014 р.

ЗРУЧНІ ДІТИ


Є зручні діти. Скажеш їм: "Роби це", - вони роблять. Скажеш: " Одягни то", - вони надягають. Їсти даєш - їдять і не вередують. Гостям посміхаються, з дітками іграшками діляться. Порядок самі наводять і голову дають мити без криків.

А бувають діти, які ні в які рамки не лізуть. Незручні. Все роблять по-своєму. І відчуття з ними таке, ніби не ми їх батьки, а вони - наші. Все навколо них крутиться. "Я буду робити, як хочу!", "Я найголовніший!", "Не буду гречку, швидко смаж мені картоплю!", "Мама, ти дура!" За будь-якого приводу - крики і істерики. Порядку не визнають взагалі. "Не буде суботи!" Життя з ними - боротьба.

Зручній дитині мимоволі радієш, душа ніби відпочиває з нею, все без напруги, слухняно, будь-яке прохання біжить виконувати.

Але якщо бути чесним із самим собою, розумієш, що все це зовнішнє. Його послух - це не його характер, а бажання бути "хорошим", щоб бути коханим. Він будь-яким способом готовий отримувати нашу любов і заохочення. Він ні секунди не може бути знедоленим, він відчуває своє безсилля перед нами і не готовий до боротьби. Він зраджує собі за один наш погляд схвалення.

А потім настає "криза 3 -річного, 7 -річного, 13 -річного віку", і все, що ці роки збиралось всередині - всі невиражені емоції, всі незадоволені потреби, всі затаєні страхи та образи - вихлюпується назовні вулканічною лавою, змітаючи всі наші уявлення про пристойність і правильність.

І ми лякаємося: як же так, така слухняна дитина, адже все було так солодко і гладко досі!

І добре, якщо цей вибух настає, добре, якщо у дитини є сили відмовитися від залежності від нас і встати на свій власний шлях, бути в злагоді з самим собою.

А скільки людей, вже давно подорослішавши і обзавівшись своєї власної сім'єю, так і залишаються "хорошими дітьми" для своїх батьків, слухняними, беззаперечними, правильними. А всередині у них живе та дитина, що знає своє призначення, але відмовилпся від нього заради батьківської любові і схвалення.

Хоча яка це любов?.. Але без неї не кожна дитина може вистояти в житті.

У мене теж є "зручні діти".

Але поступово я вчуся розпізнавати в готовності догодити і слухняності страх перед позбавленням моєї любові.

Я вчуся бути мамою, бути старшою, давати, а не віднімати.

Нещодавно мій молодший шестирічний син сказав, що буде спати разом зі старшими братами. І ліг з ними. І проспав всю ніч без мене.
Наступного дня відчуваю в ньому якусь напругу. Питаю, чому він вирішив спати окремо.

Каже: "Щоб ви з татом могли побути удвох".

Розумію: це не йому потрібно було спати з братами, він не хотів нам заважати, хотів порадувати нас, відмовившись від чогось дуже важливого для нього.

Питаю: "А ти хочеш спати зі мною?" Киває. Потім кидається мені на шию, притискається сильно - сильно і каже: "Я не можу без тебе, я весь час повинен обіймати тебе".

На наступну ніч мій син лягає разом зі мною. Через кілька днів, в процесі роздачі зимових ковдр, вирішую виділити молодшому синові окреме ковдру. Увечері після купання він застрибує в ліжко, вкривається ковдрою, я лягаю поруч під іншою ковдрою.

Син запитує: "У нас будуть різні ковдри?" Я киваю, кажу, що так нам з ним буде більше місця і ми не будемо штовхати один одного вночі. Він нічого не відповідає, трохи краще закутується в свою ковдру і після читання книжки засинає.

Вночі відчуваю: син спить тривожно. Вранці питаю: "Добре тобі було під своєю ковдрою?" Він каже: "Ні, я хочу спати з тобою разом".

Не запитала б, він би і під своєю ковдрою спав, і на окремому матраці. Тому що йому важливо догодити мені, отримати схвалення.
Не знаю, чому діти різні: одні зручні, інші - борці. Але знаю, що потреба в безумовній батьківської любові у них однакова. Просто одні готові заради неї зрадити себе, а інші - ні.

В "Яскраве Життя" - з "Диво Дитя"!

м. Яворів, вул. Маковея, 64
м. Дрогобич, вул. Пилипа Орлика, 18 Б
м. Сокаль, вул. Шептицького, 49 а
м. Стрий, майдан 22 січня, 15, майдан 22 січня, 12
вул. Багряного, 4 (Торговий пасаж)
вул. Успенська, 36а
вул. Т. Шевченка, 72

Немає коментарів:

Дописати коментар